Jobbet kallar....



Så var tre veckors semester slut. Jag har haft en underbar ledighet med mycket bad i svenskt och grekiskt vatten. Mycket grillande och låååååånga härliga kvällar i uterummet.

Lite söndagsångest har allt infunnit sig, som sig bör. Vi stack en snabbis till Prästgårdskajen för vårt dagliga kvällsdopp. Så  fort vi säger "bada" blir Lowa helt vild och springer direkt till bilen och ylar. Idag lyckades jag fånga henne med kameran men jag hade hoppats på att få med när hon dyker men jag är inte tillräckligt snabb.



Igår bjöd vi in våra närmaste grannar till en liten grekisk afton. Det blev en helkväll/natt som avslutades med kaffe, konjak, gitarr och munspel. Vi kom väl i säng vid 03.30. Det är ingen febril aktivitet i kvarteret idag kan jag säga :-O

Klockan 18.00


Klockan 03.30





Varför fick inte jag följa med.....



Jaha så drog flocken till Grekland och lämnade av mig hos Ingegerd.

Ingegerd är världens bästa trimmare, tycker matte, har kennel och har uppfostrat en och annan odåga till  hund i sina dagar.
Att jag är en oerhört bestämd fröken visste hon redan, eftersom jag fick ha munkorg vi förra trimmningen, men Ingegerd trodde nog att allt skulle gå bra...........:-O

Ingegerd skrattade gott när flocken kom för att hämta mig. Jodå jag har inte fått röra henne på hela veckan sa Ingegerd, Lowa blänger och lägger sig med rumpan mot mig för att tydligt visa att hon inte vill ha något  umgänge med mig.
Min dotter har fått ta ut henne vid elvatiden på förmiddagarna för då har prinsessan valt att slå upp sina bruna. Hon vill inte gå på asfalt och framför allt inte tillsammans med någon av övriga hundar fortsatte Ingegerd. Hon vill äta när ingen ser på och hon skriter fullständigt i övriga hundar som vill leka eller enbart umgås lite. Hundgården var inte att tänka på, man kan ju bli dammig......

Så matte och husse fick stå där med skammen för Ingegerd verkade inte speciellt pigg på att låta mig komma tillbaka :-) Så går det om man åker på semester utan sin schnauzer......

För er hundar som vill han några ytterligare tips går det bra att höra av sig.....voff voff

Lowis

Karpathos mitt andra hem



Den 13 juli gav vi oss iväg på ytterligare ett besök på den pyttelilla grekiska ön Karpathos.

Vårt tredje besök och i år följde även Miches föräldrar Inger och Sven med, jättekul tyckte vi alla.
Vi for redan klockan 01.30 ifrån Sturefors och var framme på Arlanda i god tid för att även klara av lite frukost och något gott i baren innan flyget lyfte 07.40
Som vanligt var jag tvungen att ta en tur i tax-free shopen, ni kanske inte vet att jag har tre passoner, handväskor, skor och parfymer.
Jag doftade runt på några förutbestämda alternativ, Armanis Code, Burburrys nya doft London, Pradas nya doft fanns tyvärr inte. Jag kunde, konstigt nog, inte bestämma mig och valde därför att avstå (har väl aldrig hänt tidigare tror ni jag håller på att bli gammal och klok ?).

Vi kom fram till Maria och Andreas på Zephyros Village efter lunch och som vanligt var vi ganska snart ute vid poolkanten. Vi är ju soldyrkare hela bunten, även Inger och Sven, som tur är.

På kvällen valde vi att besöka Sophia och hennes underbara personal på Sophias Place. Hon kom fram till oss och pusskalas utbröt. Maten smakade som vanligt underbart. I år har vi valt att beställa en mängd olika förrätter som vi sedan broderligt delat på, greksallad, tzatsiki med bröd, saganaki (friterade feta) och ostbollar (friterade oskulor av fetaost med underbar kryddning). 
När alla är mätta och belåtna och notan betald bjuder Sophia alltid på hemgjorda loukoumades. Underbara honungsmunkar överösta med honung och kanel, riktiga fettbomber men vad f...n är det semester så är det !

Vi har en liten inbördes tävling i familjenm  att aldrig äta samma rätt två gånger under vår vistelse. Jag är ute ur leken andra dagen eftersom jag bara äter gyros och sovlaki. Martin och Jacob delade på förstaplatsen i år då Miche valde att äta Mossaka två gånger.

Våra dagar såg ganska lika ut. Eftersom vi redan sett ön valde vi att satsa på ren avkoppling den här gången. Jag plöjde 3 pocket (svenska deckare varav Stieg Larssons tegelsten " Män som hatar kvinnor" var den bästa), Miche och grabbrna två var. Mellan varven drack vi iskall Mythos eller läsk.

Vi avslutade soldagarna vid 17.30 för härlig dusch och sedan bar det iväg ut till den lilla stadskärnan vid hamnen. Under våra besök här har vi aldrig sett en berusad person varken grek eller turist ,allt är så fridfullt och lugnt. Vi brukar avrunda kvällarna på någon kaffebar men en milshake eller irish coffe.

I år blåste det en del del, med all rätt, eftersom Karpathos kallas vindarnas ö.

Brunbrända, utvilade och några kilo tyngre bar det så av hemmåt igen den 20 juli.


//Annika





RSS 2.0