Bra gjort Ara!



Som fd brottarmamma måste jag skriva av mig om det fruktansvärt tragiska som utspelade sig i brottarringen på OS i Peking.

Ara Abrahamian fick ju aldrig chansen att brottas om OS-guldet på grund av en dommarmiss å det grövsta slaget. Brottningen är ju som bekant en bedömningssport precis som konståkning, simhopp, gymnastik mfl.
I dessa sporter gäller det ju att dommarna är av yppersta världsklass och fram för allt inte korrupta eller ingår i sammansvärjningar av olika slag!

De flesta brottare anser sig väl ha blivit "bortdömda" något gång under sin karriär. Oftast brukar detta lugna ner sig när adrenalinet slutat pumpa i kroppen och man kan se på situationen med klara ögon.
I Aras fall kommer det ALDRIG bli möjligt att förklara varför han dömdes bort då det inte finns något att föklara . Bara en hög med äldre män i kostym som skyller på en det ena och en det andra.

Den som vet vilket hård och omänsklig träning brottare i allmänhet och elitbrottare i synnerhet lägger ner kan  möjligen förstå den besvikelse som Ara kände. Den som anser att han är en skam för Sverige borde besöka en brottningsträning en kväll i november så kanske de håller käften!

Jag tror att enda anledningen till att Ara gick upp och brottades om gronspengen var att det skulle ge honom möjlighet att officiellt, inför hela idrottsvärlden, visa sitt missnöje som annars snart skulle vara glömt och han skulle enbart framstått som en dålig förlorare.
Inte så speciellt schysst mot övriga pristagare men förmodligen har även de blivit bortdömda under sina karriärer och kanske t o m har förståelse för hans agerande.

Lycka till i livet Ara!

//En fd brottarmamma

Semester



Så var det då dags för semester igen efter att ha jobbat en vecka sedan Gothia Cup vistelsen.
Förra veckan var ju underbar med strålande sol hela dagarna. Eftersom jag är en soldyrkare tog jag tillvara varje sekund.
Lördagen tillbringade jag och maken på Stureforsbadet. Konstig känsla att ligga där utan att grabbarna var med. Inga att räkna in i vattnet och ingen som ville fika eller glass :-(
Tisdag stack jag och maken till Varamobaden i Motala (Nordens största insjöbad. Torsdagen tillbringade vi också där men då fick vi sällskap av killarna som var sååååååå uttråkade att t o m Varamobaden sågs som något possitivt.

Den här veckan har ju varit av det mer regniga och då passade jag på att städa, putsa fönster och baka bullar. Åh vad roligt det är att i lugn och ro få göra det där lilla extra utan att känna sig stressad. Jag älskar verkligen att gå omkring och pyssla i mitt hem men tyvärr är det så sällan man hinner det.
Efter min storstädning bestämde vi oss för att måla vår innertrappa vit. Det betydde att maken drog igång och slipade för fulla muggar och min städning var i princip ogjord...för tio år sedan hade jag brutit ihop och ställt till värsta scenen men nu ryckte jag på axlarna och sa att han minsann fick städa efter sig....vilket han naturligtvis gjorde...det är som de felsta säger...man väljer sina strider ju äldre man blir.

I tisdags hade Jacob träningsfri dag så då passade jag och killarna på att sticka till Norrköping för lite shopping. De köpte kläder och jag hittade en favoritbutik Casa Nova som har helt ljuvliga inredningsdetaljer.
Jag köpte tre glassljusstakar för värmeljus, pioner i siden, två stolsöverdrag samt en burk för hundmaten. Jag hade gärna strosat ett tag till men grabbarna började bli otåliga ni vet som de blev när de var 5 och 7, började retas och knuffas, inget bra i en prylaffär så morsan deras fick ge sig och bege sig hemåt.

Igår var Lowa hos vår granne Britt som har två dvärgschnauzers. Vi brukar ses när tillfälle ges och nu trimmar Britt även andra hundar än sina egna. Hon är så noggrann och resultatet blev fantastiskt. Tänk att jag åkt land och rike runt för att få Lowa trimmad så som jag vill ha henne och så helt plötsligt finns världens bästa trimmare ett stenkast hemifrån!!
Britt och dvärgarna kom över på fika idag på förmiddagen och gissa om Lowa blev glad, det var länge sedan hon busade med andra hundar. Eddie är svar och silver och 5 månader gammal, en riktig liten buskille. Ebba är svart och just nu enbart intresserad av mat i alla dess former....

I morgon har Jacob förmiddagsträning så då går förmiddagen åt att skjutsa och hämta. På fredag smäller det då spelar Kenty P93 semifinal i DM mot Hemgårdarna ett riktigt derby med allt det innebär!!
Här kommer ett axplock av bilder som tillhör texten ovan.

//Annika





RSS 2.0