Boknörd




I min ungdom slukade jag böcker. I de flesta fall var det hästböcker, trots att jag inte var hästintresserad samt Kitty böckerna förstås!


Sedan blev det fotbollsböcker,
Tex Åshöjdens BK som också filmatiserades på -70 talet med Jorma, Bagarn och alla andra. Liten "lassievarning" kommer här. När jag var på första föräldramötet då äldsta grabben började högstadiet satt jag bredvid en pappa som verkade så bekant på något vis...... det var ju Jorma! Ja inte Jorma direkt utan han som spelade Jorma i filmen om  Åshöjdens BK! Han måste trott att jag var skadad på något vis eftesom jag satt och tittade på honom hela tiden med halvöppen mun och såg mer än lovligt tokigt ut.

Efter Åshöjdenböckerna gick det säkert 20 år tills jag blev fast igen. Under småbarnstiden sov man ju varje ledig minut och kunde inte koncentrera sig på texten när det hängde en tvååring i knävecken och en som gallskrek.
När äldsta sonen blev något äldre läste jag dock med glädje böckerna om Morfar Prosten.
Vissa kvällar skrattade jag så att tårarna rann medan min 5 åring låg gravallvarlig i sängen. De är så oerhört bra skrivna, så där på pricken att det känns som man är med i handlingen på något vis. Ämnad för både barn och vuxna även om jag tror att vi vuxna uppskattar dem mest :-)


Under våra årliga Greklandssemestrar har jag dock så mått börjat att läsa. Sommaren har blivit min läsperiod. Jag formligen plöjer böcker. På tre veckor har jag läst Camilla Läckbergs senaste, Liza Marklunds senaste.
 


Just nu är jag mitt uppe i Lisbeth Salander och Mikael Blomkvists öden i Stieg Larssons sista bok, Luftslottet som sprängdes. Oerhört välskriven och fängslande.

Idag har det ösregnat hela dagen och jag har i princip bara läst, läst och läst. Med avbrott för att fixa lunch och baka några kanelbullar.

Jag har dock en bok som ligger nattygsbordet och väntar på mig........vilken skall jag berätta en annan gång.

Sov gott!

Äntligen semester!



Puh, så var det äntligen min tur att få gå på semester!
I år har det mesta varit upp och ner. Maken har utbildat sig till certifierad massör och blev klar samtidigt som grabbarna slutade skolan i början av juni. Eftersom han varit tjänstledig har han ingen inarbetad semester och valde därför att göra en ny avstickare till IKEA.
Den här gången inte lika långt bort som Haparande utan betydligt närmare Karlstad. Han jobbar måndag-torsdag och är sedan ledig fredag-söndag. Det här är sista veckan och det skall bli oerhört skönt när han är på hemmamark igen.

Allt funkar dock helt smärtfritt när vi tre är ensamma hemma. Aldrig något gnäll eller tjafs utan var och en drar sitt strå till stacken för att det skall funka, och det gör det!!!!


Äldsta grabben slutade nian och man fattar inte hur stor han är! Jag kommer ihåg det som igår när jag själv slutade nian. Jag stack på språkresa till England men han har valt att stanna hemma, vara med kompisar, spela WOW om nätterna och bada på dagarna. Eftersom vi bor ett stenkast från Stångån, tar han och kompisarna cykeln till Prästgårdskajen och svalkar sig när det har blivit för mycket dator. Båda sönerna har numera ett humant förhållande till datorn och spelandet. De vet vad jag och maken tycker och respekterar det.

Midsommar valde vi i år blev en kompromiss. Efter att i 15 år firat den med kompisar hemma hos kompisar ville grabbarna inte följa med i år. Alla deras kompisar från midsommarfirandet skulle ju ut på annat.
Vi beslutade att göra något helt annorlunda, vi stack till Göteborg och tog in på Scandic Crown. Det var naturligtvis Lieseberg som hägrade för grabbarna. Jag och maken flanderade runt i regnet och hade det mysigt. Vi stannade till på en pub där vi satt och hängde och kollade på folk. Gud vad kul det är att kolla på folk. Försöka lista ut deras förhållande till varandra, släktskap osv.
Vi gick tillbaka till hotellet på eftermiddagen och tog oss ett bad (vi har bara dusch hemma). Sedan gick vi till Hard Rock Cafe på Avenyn och åt gott. Vi sov som stockar och åt en underbar hotelfrukost.



Midsommardagen bar det av till Marstrand. När grabbarna var små åkte vi ofta dit på semesterna. Då kunde de springa uppför kullerstensbackarna, glada som spelemän. Nu var det två svartklädda  tonåringar som gnällde över att det var så jobbigt och att de ville åka hem....

Vi stannade i alla fall vid Bergs konditori. Ett gammalt anrikt kondis som inte påverkats av miljonärerna som numera bebor Marstrand eller av det flotta båtfolket.
Här har de världens godaste kanelbullar, mums!

Vi flanerade lite på affärsstråket vid hamnen och jag hittade lämpligt en Lexingtonbutik där jag inhandlade fyra bordstabletter till uterummet, i jeanstyg. Jag har haft ett antal sådana under åren men tvättat sönder dem. Jag blev jätteglad för inköpet!
Vi tog sedan färgan tillbaka till Koön där vi parkerat bilenoch sedan bar det av hemåt.

Ha det bra!

RSS 2.0